לפני שאתם מקליקים על האי-מייל הבא...

דרוג:

מאת: אילן סגלמן, סמנכ"ל מכירות ופיתוח עסקי ב-Power Communications ומנהל פעילות Sophos בישראל
 
עומס תשדורות האימייל הבלתי נדלה בבית ובעבודה טומן בחובו סיכוני סייבר לא קטנים אם לא שמים לב על מה מקליקים. כולנו ממהרים, כולנו רוצים לגשת לעניין ביעילות ולא להתעכב על זוטות, ועל כך בדיוק מתקפות ה"פישינג" סומכות.

פושעי הסייבר שולחים אימיילים המתחזים לאימיילים לגיטימיים על מנת לשכנע אתכם לבצע פעולה לא בטיחותית. המטאפורה של ה"פישינג" (מאנגלית "דייג", למרות שהיא כתובה כך - phishing), מתייחסת לעובדה שהפושע (שמכונה גם "Phisher") מנסה להעלות אתכם בחכתו. אגב, התקפות פישינג לא שמורות לאימיילים בלבד, הן יכולות להגיע גם בצורה של SMS, דרך הרשתות החברתיות או כל תשדורת אלקטרונית אחרת.

כיצד תבחינו בטריקים של ה- Phisher? הנה כמה דוגמאות.

טריק מס' 1: חשבונית פיקטיבית

אתם עשויים לקבל חשבונית שמתארת עסקת רכישה מרשת ידועה, כולל לוגו ועיצוב שהועתק מחשבוניות מוכרות של אותה רשת. האימייל מבקש מכם להקליק על כפתור כדי לבדוק את הרכישה. אתם יודעים שלא ביצעתם רכישה כזאת, אז אתם מיד רוצים לבדוק את הנושא ולהקליק – וזאת טעות נפוצה. ברגע שלחצתם על הכפתור הגעתם לדף נחיתה שמבקש מכם למלא פרטים וסיסמא, וכך אתם למעשה מאפשרים לפושע לגנוב את הפרטים האישיים שלכם ולבצע עסקאות על חשבונכם מכאן והלאה.

טריק מס' 2: מבקשי עבודה

אתם עלולים לקבל אימייל ממישהו שמגיש מועמדות לתפקיד במקום העבודה שלכם. יכול להיות שהתפקיד הזה אפילו מתפרסם באתר החברה, כך שהפניה נראית לגיטימית לחלוטין. מצורף לאימייל קובץ שנראה כמו מסמך קורות חיים – אולם הקלקה עליו מובילה אתכם למלכודת שמאפשרת לפושע להשתיל נוזקה במחשב שלכם.
 
טריק מס' 3: ניוזלטר

אתם מקבלים מידי פעם ניוזלטרים שמפרסמים מחקרים, מאמרים או פרסומים של חברות שונות. ביניהם, אתם עשויים לקבל ניוזלטר שמציע לכם למלא סקר בתמורה לקופון, סמארטפון או חופשה ללא תשלום. ה"סקר" עשוי לבקש מכם למלא פרטים אישיים שבדרך כלל לא הייתם משתפים, כמו תאריך יום הולדת, כתובת מגורים ומספר כרטיס אשראי - וזאת רק עוד מלכודת חכמה.
 
אז איך אפשר להימנע ממתקפות פישינג?
 
קשה לזהות מתקפת פישינג. התוקפים פועלים בחוכמה ובערמומיות. הם הרבה פעמים פונים אליכם בשמכם בפרטי ומשתמשים באלמנטים עיצוביים לגיטימיים. הפניה שלהם מנוסחת היטב ונראית מכובדת למדי.

אז איך אפשר בכל זאת להימנע? הנה כמה טיפים חשובים:
 
1.      הביטו היטב בכתובת השולח: פעמים רבות הכתובת לא תואמת את התוכן. לדוגמה, אימייל אודות חשבון מ- pay-pal עשוי להישלח מכתובת דוגמת [email protected] – ברור מאיליו שכתובת זאת לא הגיונית כשמדובר בחברה או ארגון. אף ארגון לא ישלח אימייל מכתובת ג'ימייל, הוט מייל או כל שרות אימיילים חינמי אחר.
 
2.      אל תמלאו סיסמאות אישיות בדפי נחיתה שמופיעים אחרי שהקלקתם על לינק באימייל.
 
3.      הימנעו מפתיחת קבצים באימיילים שהגיעו מאנשים אינכם מכירים.
 
4.      הגדירו כתובת אימייל בארגון שלכם של "שאל את המומחה", שנותנת לעובדים אפשרות לקבל תשובות מהירות וייעוץ במקרים של אימיילים לא צפויים ועינייני אבטחת מידע בסיסיים.
 
5.      אם יש ספק – אז אין ספק! אל תמסרו פרטים אישיים. זה לא שווה שום הגרלה לאייפון שעורכת חברה שלא שמעתם עליה.
 

פישינג ממוקד Spear Phishing -

כאן העניינים מתחילים להסתבך. פישינג ממוקד, או spear phishing, אינו מופץ באופן נרחב לאוכלוסייה רחבה אלא מתמקד באדם ספציפי. ההתקפה במקרה זה מבוססת על מודיעין שנאסף אודות הקורבן, לאחר שהתוקף ברר היטב מיהם קרובי המשפחה והחברים שלו ומהם תחומי העניין שלו.

התוקף מתחזה לקרוב משפחה או חבר של הקורבן, במקרים רבים אפילו משתלט על האימייל שלהם, או על הזהות שלהם ברשתות החברתיות, בפייסבוק או בווטצאפ, ושולח דרכם הודעה אישית לקורבן, שכוללת גם מידע שמעניין אותו. לדוגמה, אם הקורבן הוא חובב סרטים, התוקף עשוי לשלוח הודעה מחבר שמציע לו להזמין כרטיסים לסרט אם יקליק על לינק כלשהו.

במקרים כאלו קשה מאד לזהות מראש שמדובר בהתקפת פישינג, שכן ההודעות עשויות להראות תמימות לחלוטין והן גם נשלחות מכתובת לגיטימית לחלוטין.
התוקפים משתמשים בטקטיקה זאת כאשר הם מחפשים אנשי מפתח דרכם הם יכולים לחדור למידע ארגוני רגיש. אגב, אלו לא תמיד האנשים הבכירים ביותר בארגון, לעיתים דווקא מדובר באנשים טכניים שיש להם גישה למידע.
 
שורה תחתונה, מניעה היא התרופה הטובה ביותר. יחד עם זאת, שמרו על ערנות ודאגו מראש למערכות תומכות בארגון, שיכולות לספק הגנה למקרים בהם המניעה לא צלחה.
תגיות של המאמר: 

כתבות נוספות בקטגוריה הייטק וטכנולוגיה

גד מדיקל מקבלת אישור רגולטורי להתחיל מכירה של מכשיר מדידה זוויתי אינטראופרטיבי (RJB) של Ruthless Spine בישראל, בסימן התרחבות משמעותית לאחר NASS ‏Ruthless Spine הודיעה היום כי Gad Medical Ltd קיב
Audiencerate מקבלת סטטוס שותפת Google Customer Match, ומחזקת את מעמדה כספקית נתונים גלובלית ‏Audiencerate, חברת טכנולוגיה בינלאומית המתמחה בפת
Learning Tree International משיקה פתרונות כוח עבודה מבוססי בינה מלאכותית מקיפים כדי להעצים ארגונים וסוכנויות ממשלתיות לנצל את מלוא היתרונות של הבינה המלאכותית בעידן הדיגיטלי Learning Tree International, ספקית מובילה של פתרונ
‏מתג 2X של Xsight Labs מאפשר ללוויינים מהדור הבא של Starlink  לספק קישוריות במהירות ג'יגה-ביט Xsight Labs, חברה מובילה בתחום שבבי הקישוריות עתי
1X מודיעה על שותפות אסטרטגית שתספק עד 10,000 רובוטים הומנואידים לפורטפוליו הגלובלי של EQT 1X, חברת הבינה המלאכותית והרובוטיקה שמאחורי NEO, ה
Bodor Laser מספקת פתרון חיתוך פרופילים מוכלל לייצור פלדה מבנית הוצאות התשתית הפדרליות והוצאות ההון במגזר הפרטי מז
CSG Xponent זוכה להכרה מהאנליסטים המובילים ומהתעשייה עבור ניהול מסע הלקוח ויכולות האנליטיקה חברת CSG® (נאסד"ק: CSGS), הודיעה היום כי פלטפורמת
Patton זכתה בפרס חדשנות ברמה זהב Patton - יצרנית אמריקאית בעלת שם עולמי של טכנולוגי
12BET חוגגת 18 שנים של כנות, יושרה ומשחקיות אחראית 12BET, שמעצבת את נוף המשחקים המקוונים מאז 2007, חו
 Atos ו- N3XT Sportsמשתפות פעולה להאצת טרנספורמציה וצמיחה דיגיטלית בספורט בערב הסעודית Atos, מובילה עולמית בטרנספורמציה דיגיטלית מאובטחת
LabelVie מקדמת מהפכה בקמעונאות מזון מבוססת בינה מלאכותית באמצעות שיתוף פעולה ארוך טווח עם SymphonyAI במשך למעלה משני עשורים, LabelVie Group נסמכה על Sy
זום מובילה מהפכה במקום העבודה בשם עובדים בכל מקום, זום הכריזה על השקת קמפיין מות
ExaGrid זכתה ב‑3 פרסי תעשייה חדשים במסגרת פרסי MSP Channel Awards ExaGrid®, הפתרון היחיד בתעשייה לאחסון גיבוי רבR
Atos מקדמת את חזון סעודיה 2030 עם טכנולוגיות ספורט ודיגיטל מובילות במהדורה השנייה של כנס הכדורגל העולמי בריאד Atos, מובילה עולמית בטרנספורמציה דיגיטלית מונעת בי
Outpost24 רוכשת את חברת הסייבר הישראלית Infinipoint ומרחיבה את פעילותה לשוק ה–Zero Trust Workforce Access Outpost24, אחת החברות המובילות באירופה בניהול חשיפ
10X Health ו-REVIV Global מכריזות על שותפות אסטרטגית עם M42 להשקת 10XREVIV באבו דאבי 10X Health (ארה"ב) ו-REVIV Global (בריטניה) הכריזו
Acuity Knowledge Partners ממותגת מחדש ל-Acuity Analytics ומשיקה אתר אינטרנט חדש Acuity Knowledge Partners הודיעה היום על שינוי המי
Moonup Technology משתפת פעולה עם Shelly, מובילת הבית החכם האירופית, כדי להציג אקוסיסטם מלא של מבנים חכמים בתערוכת הבנייה בטאיפיי 2025 חברת Moonup Technology Co., Ltd, שותפה תפעולית בטי
Pace נבחרה על ידי Prudential Financial כדי לסייע באוטומציה של פעולות הביטוח שלה באמצעות בינה מלאכותית סוכנית חברת ‏Pace, כוח העבודה הסוכני לביטוח, נבחרה על ידי
Saviynt פותחת מטה בדובאי לחיזוק אבטחת זהויות, בד בבד עם האצת השימוש בבינה מלאכותית במזרח התיכון Saviynt, חברה מובילה בתחום אבטחת זהויות מונעת בינ
הוסף תגובה 
תגובות  ( תגובות)