עולם הבדים

אופנה וביגוד :  | תכל'ס | 24/4/2013
דרוג:

נפלאות הבדים אז ועד היום

"האדם הקדמון כיסה את עצמו בבד כדי להגן על עצמו מפני הקור והחום. מאז ועד היום השימוש בבדים קיבל ביטוי רחב הרבה יותר מעבר לשימושי כסות בלבד", מספר המעצב ארז עובדיה,
מסורת ייצור הבדים הנה מסורת עתיקת יומין, אשר סימלה לאורך ההיסטוריה את ההבדלים בין המעמדות השונים. בימינו, בחירת בד מסוג אחד לעומת אחר מעבירה מסר תדמיתי מסוים, יוצרת תקשורת מכוונת אל הצד השני ומעבירה תחושה מדויקת."

תהליך ייצור הבד הנו מורכב ומרתק. מהרגע שבו תולעת המשי טווה את החוט בתוך הפקעת ועד לרגע שכל זה נהפך לבד של ממש, נדרש תהליך שלם הכולל ידע וטכנולוגיה. למעשה, מאותו סיב שיצרה תולעת המשי ניתן לייצר סוגי בדים שונים: שיפון משי, סאטן משי, אורגנזה משי – השוני באריגה של הבד ובעיבוד שלו יוצר בדים שונים מאותו סיב ומאותו חוט.

התהליך הראשוני ליצירת הבדים התבסס על חומרים מהחי ומהצומח, אשר היו נגישים לאדם, כאשר עם התפתחות הקדמה החלו לעשות שימוש בחומרים סינטטיים שהאדם יצר.
קיימים שלושה סוגי סיבים עיקריים: סיבים מן החי – המשי והצמר אשר מקורם מתולעי המשי ומצמר הכבשים. סיבים מן הצומח ­- כותנה, פשתן, יוטה. והסיבים הסינטטיים, כשבעצם התכונות של הבד נגזרות מהחומר ממנו הוא מיוצר ומצורת הייצור שלו.
ישנן שתי טכניקות ליצירת בד: אריגה בשתי וערב וסריגה.

סוגי בדים שונים עוברים גם הם תהפוכות עם התקדמות הטכנולוגיה והאדם, כך שניתן לראות בדים אשר שימשו וייצגו חתך מסוים באוכלוסיה משתדרגים ועולים דרגה.
דוגמא טובה לכך ניתן לראות בבד מסוג ג'ינס, אשר יוצר בתחילת דרכו עבור העובדים בכורי הפחם ומחפשי הזהב, כיוון שנמצא עמיד וחזק במיוחד. מרתק לראות איך הפך הג'ינס, מבד הנועד עבור פועלים לבד אופנתי עבור המונים בכל שכבות האוכלוסיה.


עולם הבדים התפתח מאוד בשנים האחרונות, תודות לטכנולוגיה ולמודעות גבוהה לאפקט של סוגי הבדים השונים. אם בעבר היה ניתן להבחין בין סוגי הבדים השונים במגע יד, כיום גם מביני דבר לא תמיד עומדים בפיצוח החידה. הטכנולוגיה מסוגלת לחקות טקסטורות ומגע מדויקים, כך שמה שמרגיש כמו בד משי, יכול להיות בהחלט בד אחר לגמרי.
בימינו, מעצבי האופנה בוחרים את הבד הנכון על מנת ליצור דגם מסוים, תוך תכנון של "נפילת הבד" והעברת המסר התדמיתי הרצוי.

החוט הפופולרי למעצבי אופנה הוא חוט המשי שממנו נוצרים מספר בדים כמו שיפון משי – בד רך ונשפך ולפעמים קצת שקוף, אורגנזה משי – בד קשיח וחצי שקוף וטיפה קשיח נועד לשמלות עם לוק קשיח ומעוצב וסאטן משי – המפורסם, מבריק וזוהר, שבו יש את הסאטנים היותר כבדים המיועדים לשמלות 'עומדות' יותר, סאטנים דקים הנשפכים לשמלות 'זורמות' יותר. בשיפון משתמשים לשמלות רכות, מאווררות ונשפכות.

 

בבואנו לבחור בד לשמלת כלה או לבגד אנחנו רוצים לראות שהוא מתאים לגזרה ולטוטאל-לוק שברצוננו ליצור, ולכן יש חשיבות לדעת לבחור את הבדים המתאימים. כל בד מתנהג אחרת מבחינת התפירה שלו ומבחינת המראה שהוא יוצר.

 

 

כותב המאמר:
המעצב ארז עובדיה
- בעל בית אופנה בתל אביב לשמלות ערב ושמלות כלה,
בוגר בית הספר לעיצוב המוביל בעולם
 Marangoni מילאנו, איטליה ונציגו הבלעדי בישראל.


תכל'ס  - בונים עסקים באינטרנט

כתבות נוספות בקטגוריה אופנה וביגוד

מורשת וסגנון חיים: U.S. Polo Assn.  אירחה מסיבה אייקונית בפיטי אומו 108 בפירנצה, איטליה U.S. Polo Assn., המותג הרשמי של United States Polo
U.S. Polo Assn.  חוגג 135 שנים ב-Pitti Uomo 108 עם קולקציית אביב-קיץ 2026 ואירוע מרהיב של יום השנה למותג בסנטה מריה נובלה בפירנצה U.S. Polo Assn., המותג הרשמי של United States Polo
U.S. Polo Assn חזרה כשותפה רשמית של ביגוד ואפודות משחק לאירוע Chestertons Polo in the Park במרכז לונדון U.S. Polo Assn., המותג הרשמי של United States Polo
מותג הספורט העולמיU.S. Polo Assn.   משיק בגדי גברים בארגנטינה U.S. Polo Assn., המותג הרשמי של United States Polo
הקמפיין החדש של kate spade new york בכיכובן של אייס ספייס וצ’ארלי ד'אמליו באירוע המציין ידידות חזקה ‏kate spade new york – קייט ספייד ניו יורק חשפה הי
מותג הספורט העולמי  U.S. Polo Assn. מזנק  לשיא של 2.5 מיליארד דולר במכירות קמעונאיות לשנת 2024, מכוון ל-3 מיליארד דולר ול-1,500 חנויות U.S. Polo Assn. USPA Global, החברה המנהלת את U.S. Polo Assn., המות
U.S. Polo Assn חושפת את קולקציית אביב-קיץ 2025 בחופי קליפורניה U.S. Polo Assn., המותג הרשמי של איגוד הפולו של ארצ
מותג הספורט העולמי U.S. Polo Assn, ששוויו מיליארדי דולרים, מושק באוסטרליה U.S. Polo Assn, המותג הרשמי של איגוד הפולו של ארצו
135 שנות השראה ספורטיבית: U.S. Polo Assn. אירח בדלהי חגיגה עם משחק ראווה ותצוגת אופנת אביב-קיץ 2025 U.S. Polo Assn. חגגה 135 שנים של השראה ספורטיבית כ
U.S. Polo Assn. מתחדש כשותף ההלבשה הרשמי לגביע הזהב פולו דובאי 2025 U.S. Polo Assn., המותג הרשמי של איגוד הפולו של ארצ
Apparel Group משיקה את קמפיין 'זמן-קיץ' 2024 בהשתתפות יותר מ-36 מהמותגים שלה Apparel Group, קונגלומרט קמעונאות ולייף סטייל מובי
חזיות טריומף: חמשת הדגמים הפופולריים שכדאי להכיר מותג טריומף (Triumph), ידוע בעולם כולו בזכות איכ
MING משיקה את 37.09 Bluefin, שעון צלילה חדש לעומק של עד 600 מטר עם חוגת ספיר בעלת מנגנון פנימי Horologer MING השיקה את 37.09 Bluefin החדש, המציג
שבוע האופנה לכלות 2024 בברצלונה מלביש את ברצלונה ואת העולם באופן אופנתי Barcelona Bridal Fashion Week שבוע האופנה לכלות בב
ALDO של Apparel Group  משיק קמפיין רמדאן 2024 בכיכובה של כוכבת העל מרים פארס המוביל הבינלאומי בהנעלה ואקססוריז אופנתיים, ALDO,
קבוצת Apparel  יוצרת עסקה רב-מותגית פורצת דרך עם Marquee Brands LLC, ומרחיבה את טביעת הרגל האופנתית ב-GCC ובהודו קבוצת Apparel, קונגלומרט אופנה ולייף סטייל עולמי מ
קונג'ן מפתחת דבק ניתן לפירוק עבור טקסטיל וחומרים רכים ממרכיבים ביולוגיים טבעיים כאשר יותר מ-92 מיליון טונות של פסולת טקסטיל מוטמנו
 יתרונות מצעי כותנה מצעים מכותנה הם בחירה פופולרית ומועדפת ללינה של רב
HOYA Vision Care משיקה את עדשות משקפי השמש MiYOSMART המשלבות הגנה מפני אור שמש עז עם ניהול קוצר ראייה HOYA Vision Care, מובילה בחדשנות טכנולוגית אופטית,
טומי הילפיגר, קבוצת הפורמולה 1 Mercedes-AMG PETRONAS ו-Awake NY משיקות שיתוף פעולה במירוץ הגרנד פרי של מיאמי ‏Tommy Hilfiger טומי הילפיגר, שבבעלות PVH Corp.‎ [
הוסף תגובה 
תגובות  ( תגובות)