בית המשפט העליון אישר את הפטור שקבלה עמינח

דרוג:

 בית המשפט העליון, בהרכב בראשות המשנה לנשיא השופטת מרים נאור, דחה היום (ג' 24/12/13) פה אחד את הערעור שהגישו חברות הולנדיה ואירופלקס על החלטת בית הדין להגבלים עסקיים לאשר לחברת עמינח הסכמי בלעדיות במקרקעין לתקופה של עשר שנים במרכזים מסחריים. בנוסף, פסק בית המשפט כי המערערות תישאנה, בהוצאות המשיבים בהיקף 160 אלף ₪.

ביולי 2010 נתנה הממונה על הגבלים עסקיים דאז, רונית קן, פטור מאישור הסדר כובל להסכמי שכירות בין עמינח לבין בעלי מרכזים מסחריים לעשר שנים. באותם הסכמי שכירות הייתה תניה ולפיה לא יאפשרו בעלי המרכזים המסחריים הפעלה של חנות נוספת במרכז המסחרי שעיסוקה הוא במכירת מזרונים, מיטות נוער ומערכות שינה. הממונה נימקה את החלטתה במניעת הנאת חינם של מתחרים ממאמצי השיווק של עמינח והנאת חינם מהמרחב העסקי החדש שנוצר בעת הקמת המרכז המסחרי.

הולנדיה ואירופלקס עררו על החלטה זו, לבית הדין להגבלים עסקיים בטענה שסעיפי הבלעדיות שלפיהם פועלת "עמינח" מונעים ממתחרים לשכור חנויות באותם מרכזים ולפיכך  פסולים ופוגעים בהן ובתחרות.

חברת עמינח, באמצעות עוה"ד אורן גלעדי ועופר חן, השיבה כי תניות הבלעדיות אינן פוגעות בתחרות, מאחר ותניית הבלעדיות חלה רק על המרכז המסחרי. בנוסף, טענה החברה כי  השוק הגיאוגרפי הרלבנטי לתחרות לגבי פתרונות שינה רחב יותר ובשוק זה פתוחות בפני הולנדיה אפשרויות רבות לקמת חנויות שיתחרו על אותם לקוחות פוטנציאליים, גם אם לא בצמידות לחנות עמינח. לטענת עמינח, הקמת חנויות דווקא בצמוד לחנויות שלה, תאפשר למתחריה ליהנות בחינם מן הפרסום, השיווק והפיתוח המושקעים של עמינח, לאחר שזו טרחה וביססה מוניטין בתחומה. לטענת עמינח, תניית הבלעדיות נועדה למנוע ממתחריה הנאת חינם מהשקעותיה.

הממונה על הגבלים עסקיים טענה בתגובה, כי לאור אופי המוצר, הנרכש בקנייה מתוכננת, הרי הצרכן משקיע זמן ומשאבים בחיפוש המוצר המתאים ויהיה מוכן אף לנסוע 15 ק"מ ויותר, לביצוע הרכישה. על כן השוק הגיאוגרפי רחב במידה ניכרת מהמרכז המסחרי וסביבתו הקרובה. 

בחודש יולי 2011 דחה בית הדין להגבלים עסקיים, בראשות השופטת תמר בזק רפפורט, את הערר של חברת הולנדיה. החברה (הולנדיה)  הגישה ערעור על החלטה זו לבית המשפט העליון, באמצעות משרד עו"ד תדמור. אולם, בדיון שהתקיים היום (ג' 24/12/13) דחה בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, את כל טענות הולנדיה ואת הערעור.

בית המשפט העליון קבע כי ההסדר הכובל שאושר לחברת עמינח אינו מעניק לה כוח שוק בשווקים הגיאוגרפיים הרלוונטיים ומטרתו, בין היתר, היא למנוע מצב בו מתחרי החברה ובהם הולנדיה, ייהנו הנאת חינם מהשקעותיה של עמינח בפרסום ובשיווק באזורים אלה ואף ציין כי הוכח שעמינח רוכשת שטחי פרסום שעלותם הכוללת היא גבוהה. בנוסף קבע בית המשפט העליון כי התקופה של עשר שנים, לגביה ניתן הפטור, היא סבירה לאור הנסיבות.

בהתייחסותה לחשש מהנאת חינם מהשקעות בשיווק ובפרסום כתכלית של הסדרי הבלעדיות במקרקעין, הדגישה השופטת נאור כי "לא ניתן שלא לתהות על מה ולמה ניהלה הולנדיה את מלחמתה עד בית משפט זה. קשה שלא לתהות אם אינה מונעת בדיוק מהרצון ליהנות הנאת חינם מפרסומה של עמינח. לא הונח לפנינו טעם ענייני אחר למאבק ללא פשרות שניהלה".

בית המשפט העליון כאמור דחה את הערעור והטיל על הולנדיה ואירופלקס לשלם הוצאות משפט בסך 80,000 ₪ לממונה על הגבלים וכן לשלם לעמינח הוצאות בסך 80,000 ₪. 


תגיות של המאמר: 

כתבות נוספות בקטגוריה פרסום ויחסי ציבור

RTS PRO הפקת אירועים חברת הפקות אירועים RTS PRO מתמחה בהפקות אירועים
Equativ משיקה את Media Planning Agent לשיפור יעילות הקונים ולשיפור תוצאות של קמפיינים Equativ, פלטפורמת המדיה העצמאית המובילה, הכריזה הי
'יותר מזה' –  Axi משיקה קמפיין חדש עם כוכבי מנצ'סטר סיטי Axi, מובילה פיננסית במסחר ב-CFD ומט"ח מקוון, חשפה
Meltwater הוכרזה כמובילה ב-IDC MarketScape: פלטפורמות שיווק משפיענים ברחבי העולם עבור ארגונים גדולים 2025-2026 הערכת ספקים Meltwater, מובילה עולמית במדיה, מדיה חברתית ומודיע
" חמים יותר ביחד": Moncler מציינת את החום והאהבה, עם החברים המוכרים אל פאצ’ינו ורוברט דה נירו למעלה משבעים שנות התפתחות ויצירתיות הפכו את Moncle
GoWit מקימה את האקוסיסטמה המסחרית הגדולה ביותר באזור EMEA למדיה קמעונאית ‏GoWit, מובילת אדטק גלובלית בתחום המדיה הקמעונאית
Equativ ו-Sharethrough יפעלו מעתה תחת המותג Equativ, ויבססו את מעמדם הגלובלי כפלטפורמת מדיה מובילה מקצה לקצה Equativ הכריזה על איחוד מלא של Sharethrough לתוך ה
Multiply Group מאירה את העולם עם השקת Multiply Media Group, יוצרת מרכז מדיה עוצמתי באיחוד האמירויות Multiply Group (ADX: MULTIPLY), חברת האחזקות וההשק
דגלים ממותגים לעסקים: הבחירה המושלמת לקידום המותג בעידן השיווק המודרני, דגלים ממותגים הפכו לאחד הכלי
קבוצת Apparel  פתחה את 2024 עם התרחבות חזקה, וחשפה את חנוכתן של 47 חנויות חדשות ברחבי המזרח התיכון והודו ברבעון הראשון Apparel Group, מובילה עולמית בקמעונאות אופנה ולייף
Nippon Steel Corporation (NSC) רוכשת את U. S. Steel, ושתיהן צפויות לנוע קדימה יחד כ"יצרנית הפלדה הטובה ביותר עם יכולות מובילות בעולם". Nippon Steel Corporation (NSC) (TSE: 5401)), יצרני
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- Trinseo PLC  שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך שהוגשה לראשונה ע"י החברה  – TSE משרד רוזן עורכי דין, משרד עורכי דין בינלאומי העוסק
פתרונות השכרת אחסון: מדריך מקיף כשמדובר פתרונות אחסון, יש שפע של אפשרויות זמינות.
ניהול מוניטין וקידום אתרים בגוגל ניהול מוניטין וקידום אתרים בגוגל כל הטיפים במאמר ה
תוכנתCRM היא כלי תוכנה המסייע לעסקים  ניהול יעיל תוכנתCRM היא כלי תוכנה המסייע לעסקים לנהל ולנתח אי
First Eagle מרחיבה את ההיצע של אסטרטגיית ההשקעה במניות שווי שוק נמוך אמריקאיות למשקיעים שאינם מארצות הברית First Eagle Investments (First Eagle) הודיעה כי הר
פרסום נכון באמצעות שילוט דיגיטלי ריכזנו עבורם כאן מספר טיפים חשובים לטובת יצירת שימ
הכירו את חברת קורנגה ההתמחות שלנו היא...
כיצד מודדים אם הפרסום שלנו טוב? התחלתם לפרסם אבל אתם לא יודעים אם הוא עושה את העבו
קו ישיר ו-MSCOMMS משיקים את NewStory Group חברות היעוץ התקשורתי קו ישיר בבעלות איריס וינשטיין
הוסף תגובה 
תגובות  ( תגובות)